Hoe stel je als MKB’er je marketing budget op? Een paar tips.

Een marketingbudget kan op heel veel manieren tot stand komen en hangt af van een veelheid van factoren. Soms is het een %e van de omzet, soms moet het minimaal gelijk zijn aan wat de rest van de branche doet, soms zijn er grote ambities, soms is er achterstallig (marketing) onderhoud, et cetera.

In het MKB is het een goede aanpak om eerlijk te kijken naar wat er in de afgelopen twee jaar is uitgegeven, en om te onderzoeken of er achterstallig onderhoud is. Met die getallen in de hand: kijk welke ontwikkelingen er zijn in de markt, en wat het ambitieniveau is.

Normaliter onderschatten ondernemers hoeveel geld ze uitgeven aan marketing, omdat veel kosten elders geboekt worden. Als je echt alles bij elkaar veegt wat aan communicatie wordt uitgegeven kom je vaak stukken hoger uit.

Hoe het budget ook wordt uitgegeven, het is aantrekkelijk om dit zo automatisch mogelijk te doen zodra de basismaterialen (merk, huisstijl, website) op orde zijn. Door de marketing in te richten met sales funnels blijft de eigen inspanning zo beperkt mogelijk en creëert de afdeling marketing de sales kansen die de verkopers nodig hebben om te kunnen scoren.

Deel onze berichten:

Ik wil meer weten: